Pedagogisch Werkplan

Welkom

Voor u ligt het pedagogisch werkplan van Gastouderopvang De Kikkerheuvel. Dit werkplan is bedoeld als informatie voor ouders en verzorgers. Hierin staat beschreven hoe ik werk als gastouder

– Emotionele veiligheid

Hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich thuis voelt bij mij?
Bij De Kikkerheuvel hebben de kinderen één vaste leidster, dit zorgt voor een veilige hechting. Ik zorg voor een goede basis waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen. Voor uw kind vind ik het belangrijk dat het zich bij mij thuis voelt. Ik neem de tijd om het kind te leren kennen en laat het voelen dat het welkom is. Ik houd mij aan vaste ritmes, rituelen en regels. Dit zorgt ervoor dat de kinderen weten wat zij kunnen verwachten en geeft het een gevoel van voorspelbaarheid, rust en veiligheid. De inrichting van het huis is kindvriendelijk en vertrouwd zodat het kind veilig kan spelen. Het speelgoed past bij de leeftijd, is veilig en gemakkelijk toegankelijk voor het kind. In het contact met de kinderen zorg ik voor het vervullen van de basisbehoeften van het kind; eten, drinken, slapen en verzorgen. Uw kind kan rekenen op mijn aandacht.

– Persoonlijke competentie

Wat heb ik uw kind te bieden als het gaat om zijn ontwikkeling.
Elk kind is uniek en daarom probeer ik zoveel mogelijk aan te sluiten bij het kind als individu.
Dit doe ik door goed te observeren, te kijken naar de leeftijd, interesses en de competenties van het kind. Ik kijk of er een balans is tussen de vaardigheden waarover het kind beschikt en de taak die gevraagd wordt. Het kan zijn dat het kind eerst bepaalde vaardigheden moet leren voordat het een taak kan uitvoeren. Ik stimuleer en begeleid het kind hier bij. Het kan ook zijn dat de taak niet aansluit bij de leeftijd, of te moeilijk is voor het kind. Hierin kan ik besluiten om de taak te verlichten of het samen met het kind te doen. Ik stimuleer het kind om het eerst zelf te proberen en mocht het niet lukken dan help ik door het samen te doen. Door de kinderen zoveel mogelijk zelf te laten doen en ontdekken, bij bijvoorbeeld het aankleden, stimuleert een gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.

– Sociale Competentie

Bij mij thuis zijn meer kinderen waarmee het leuk spelen is!
Spelenderwijs leren kinderen hoe je samen kunt spelen, hoe je voor jezelf opkomt en kleine ruzietjes kunt oplossen. Door gezamenlijk activiteiten te ondernemen, leren de kinderen samen spelen, elkaar te helpen en te delen. Ik heb hierin een begeleidende rol en zorg ervoor dat de kinderen met elkaar rekening houden, op elkaar wachten en samen opruimen. Ik geef de kinderen de gelegenheid om ook naast of met elkaar te spelen, elkaar te stimuleren en elkaars gedrag te corrigeren. Ik stimuleer het sociale contact tussen de kinderen. Bij conflicten grijp ik in en los ik dit samen met hen op. De groep bestaat uit kinderen van verschillende leeftijden. De grotere helpen de kleinere en de kleinere kunnen van de grotere leren.

– Normen en waarden

Wat ik kinderen wil meegeven in hun persoonlijk leven.
Ik vind het belangrijk dat kinderen meekrijgen hoe je met elkaar omgaat en hoe je je gedraagt. Ik probeer het goede voorbeeld aan de kinderen te geven. Dit doe ik door respectvol te zijn naar ouders en de kinderen. In de praktijk komt dit tot uiting in o.a. elkaar laten uitpraten, netjes aan tafel zitten, een ander te helpen, niet te schreeuwen en je grenzen aan te geven. Ik wil de kinderen graag meegeven dat niet alles goed hoeft te zijn en fouten maken mag, zolang je er maar van leert. Bij conflicten spring ik in, maar laat ik de kinderen het zoveel mogelijk zelf oplossen. Door hierbij te ondersteunen komen de kinderen vaak zelf met een oplossing. Door deze manier van conflicthantering, stimuleer ik de zelfstandigheid van het kind. Iedereen wordt in zijn eigen waarde gelaten. Ieder kind mag zijn of haar eigen mening hebben en uitspreken. Mocht er sprake zijn van culturele normen en waarden bij de ouder thuis, is hiervoor ruimte om dit te bespreken.

Spelen en speelgoed / De ruimte en het speelgoed

– De ruimte:

De opvangruimte is kindvriendelijk ingericht. Voor elk kind moet er wat te spelen zijn. Bij mij kan je zien dat er kinderen zijn. De kinderen krijgen de ruimte om te spelen. 
De kleinste kinderen liggen afwisselend in de box, wipstoel en/of op een kleed waar ze rustig kunnen spelen. Hier krijgen ze de gelegenheid tot kruipen, zich op te trekken en hun stapjes te oefenen. Vanzelfsprekend wordt er voor gezorgd dat het in een veilige omgeving plaatsvindt.

– Het speelgoed

Hier is voldoende speelgoed aanwezig. Het speelgoed varieert van een puzzel tot treinbaan, van boekjes tot auto’s, van duplo tot een boerderij en van knutselactiviteiten tot een speelkeukentje. Ik zorg ervoor dat het speelgoed netjes wordt opgeruimd. Dit doe ik altijd zoveel mogelijk met de kinderen samen. Ik ben van mening dat ondanks dat het minder leuk is dan spelen zelf, de kinderen ook moeten leren opruimen. Ik zorg ervoor dat het speelgoed compleet en schoon is, wanneer de kinderen ermee willen spelen. Het speelmateriaal wissel ik af, daardoor is er steeds voldoende uitdaging is tot ontdekken.
Aan de grote tafel kunnen we gezamenlijk spelletjes doen, knutselen, kleien, puzzelen en met speelgoed spelen.
Uit ervaring heb ik gemerkt dat het meenemen van eigen speelgoed niet goed werkt. Andere kinderen willen ook graag met dit speelgoed spelen en het kan stuk gaan en/ of kwijtraken. Speelgoed en knuffels van thuis mogen mee in de tas maar blijven ook in de tas tot ouders en/of verzorgers het kind weer komen ophalen. Als uitzondering mag de knuffel wel mee naar bed.

– Samen spelen

Bij het spelen leert uw kind met andere kinderen om te gaan. Niet alleen het speelgoed delen maar ook het samen spelen hebben een positief effect op de ontwikkeling.

– Buiten spelen

– Waar wordt buiten gespeeld?

Ik heb een achtertuin waar de kinderen lekker kunnen spelen. In de buurt zijn diverse kinderspeeltuintjes op loopafstand.

– Hoe vaak?

Mijn streven is om zeker één keer per dag naar buiten te gaan. Als het kan meerdere keren per dag. Bij mooi weer speel ik het liefste de gehele dag lekker buiten met water als verkoeling.

– Waarom buiten?

De buitenlucht is gezond. De kinderen kunnen buiten even lekker rennen, fietsen en spelen om hun energie kwijt te kunnen.

– Toezicht

Als de kinderen buiten spelen ben ik ook buiten te vinden. Ik zal meespelen met de kinderen en daarnaast heb ik meerdere plekken in de tuin waar ik kan zitten om de kinderen in de gaten te houden.

– Vuil worden

Bij buitenspelen mag je lekker vies worden. Een setje reserve kleding meenemen is raadzaam en wel zo hygiënisch.

Eten / Wanneer eten de kinderen

Het eten gebeurt op vaste tijden met elkaar aan de eettafel. Voor een baby geldt dat uw kindje gevoed wordt volgens het schema dat u gewend bent. Soms is het nodig om in overleg met u, dit een beetje aan te passen als er meerdere kinderen aanwezig zijn.

– Tafelmanieren

We eten met z’n alle samen aan tafel en blijven zitten totdat iedereen klaar is. De kinderen mogen als zij dit kunnen zelf hun beleg kiezen. Bij het broodje mogen de kinderen, wanneer zij dit kunnen, hun brood zelf smeren met boter. Na het kiezen van het beleg, zal ik de boterhammen smeren/ beleggen. We eten uit het vuistje en gaan pas eten zodra iedereen een broodje op zijn of haar bord heeft liggen. De kinderen eten wat er wordt aangeboden. Er wordt niets opgedrongen. Door voldoende keuze aan te bieden, is er altijd wel iets op tafel wat het kind wel lust. Eenmaal gekozen stimuleer ik wel wat er gekozen is, ook wordt opgegeten.

– Welk eten, bijzondere wensen

Gastouderopvang De Kikkerheuvel biedt gezond eten en drinken.
De kinderen kunnen kiezen als beleg voor op hun  cracker: pindakaas, appelstroop, zuivelspread , kaas en smeerkaas. Als drinken kunnen de kinderen kiezen tussen water en thee.
We eten volkorenbrood. Voor het brood is er keuze uit het volgende beleg: pindakaas, appelstroop, zuivelspread, smeerkaas, vleeswaar, kaas en fruitspread. Als drinken kunnen de kinderen kiezen tussen water en melk. Tijdens het broodmoment worden er ook groentes (komkommer, tomaatjes en/of paprika) aangeboden.
Voor het fruit is er standaard banaan, appel, druiven, mandarijnen/kiwi en seizoen fruit aanwezig. Als drinken kunnen de kinderen de keuze maken tussen water en thee.
Sporadisch zal er wat extra’s worden aangeboden naast het gebruikelijke eten. Bijvoorbeeld knakworstjes op brood, een tosti of een soepje naast het broodje. Als uw kind een speciaal dieet heeft, dient u de voeding zelf mee te nemen. Ik zorg ervoor dat het kind zich aan het dieet kan houden. Wanneer u wilt dat uw kind bepaalde dingen niet eet, zal ik hier rekening mee houden.

Slapen

– Waar

De kinderen die nog slaap nodig hebben, kunnen slapen in de slaapkamer die speciaal voor hen beschikbaar is. Elk kind heeft zijn/ haar eigen beddengoed en slaapt in een eigen bedje.

– Op welk moment, volgens welk ritme

Het slapen gebeurt op vaste tijdstippen. De kinderen die nog twee keer slapen kunnen slapen van 10.00- 11.30 en van 14.30- 16.00. Tussen 12.30 en 14.30 slapen de kinderen die één keer op de dag slapen. Natuurlijk is het ook mogelijk om van dit schema af te wijken om aan de behoefte van het kind te voldoen. De baby’s slapen op verzoek.
Natuurlijk mag een kind dat echt niet zijn ogen open kan houden gaan slapen, slaaptijd of niet.

– Hoe

De baby’s leg ik altijd op de rug te slapen, dit in verband met het risico op wiegendood. Ligt uw kindje liever op de buik, overleg dit dan even. Hiervoor moet namelijk een speciaal formulier voor ingevuld worden. Ik heb zelf slaapzakjes, zowel zomer als winter, in huis. Mocht u het gebruik van een eigen slaapzak prettiger vinden, is dit ook geen probleem.
Ik heb een babyfoon met camera. Een eigen knuffel, fopspeen of doekje mag altijd meegenomen worden.

Fantasie en creativiteit

Wat je doet aan tekenen, schilderen, kleien, plakken etc.
In mijn opvang is er aandacht voor de fantasie en creativiteit van de kinderen. Daar heb ik dan ook diverse materialen voor.

– Hoe doe je dat

Ik geloof in dat het proces belangrijker is dan het eindresultaat. Ik bied kinderen de ruimte om zelf te ontdekken en te experimenteren met verschillende materialen. Lekker kliederen, verven, tekenen, kleien, plakken en knippen. Ik probeer regelmatig een knutselactiviteit te doen die aansluit op het seizoen. De werkjes krijgen de kinderen mee naar huis.

– Aandacht voor vies worden en veiligheid

Het creatief bezig zijn kan gepaard gaan met vies worden, dat wassen we er wel weer af. Hiervoor gebruik ik een washandje en/of een snoetenpoetsdoekje. Tijdens het creatieve moment wordt de veiligheid gewaarborgd. Dit door enkel leeftijdgebonden materialen aan te bieden. Ik ben oplettend tijdens het gebruik van de verschillende materialen.

Verzorgen en hygiëne

– Hygiëne hoe belangrijk

Vanzelfsprekend is mijn opvang schoon. Slabbetjes, washandjes, thee/ handdoeken en vaatdoekjes worden dagelijks gewassen. De slaapzakken en beddengoed worden aan het einde van de week gewassen. Meerdere malen per week wordt de opvang, keuken, toilet en slaapkamer stof gezogen en gedweild. Ook worden de kinderen geleerd om de handen te wassen na het toilet en voor het eten. Eten gebeurt aan tafel en niet lopend door het huis.

– Zindelijk worden

In overleg bespreken we de aanpak om uw kind zindelijk te laten worden. In principe begin ik met zindelijkheidstraining als de kinderen zelf aangeven er klaar voor te zijn, of als ouders/ verzorgers aangeven er actief mee te zijn begonnen.
Zelf leg ik er niet te veel druk op. Ik bied de wc ( met verkleiner) aan als ik denk dat een kind eraan toe is. Het makkelijkste is om thuis te starten met de zindelijkheidstraining zodat ik het kan voortzetten. Het helpt als uw kind ook de andere kinderen naar de wc ziet gaan.

Risico-inventarisatie

Het gastouderbureau waarbij ik ben aangesloten voert jaarlijks een risico-inventarisatie bij mij uit waardoor u er zeker van kan zijn dat uw kind in een veilige en gezonde omgeving wordt verzorgd.

– Ziek worden en zijn

Hoe je hiermee om gaat, kan het kind nog bij je blijven als het ziek is?
Het is natuurlijk mogelijk dat uw kind een dagje niet lekker is of sterker nog, ziek is. Ik overleg met u wat we het beste kunnen doen. Indien nodig kan ik u vragen om uw kind op te halen. Mocht u bij u thuis al vermoeden dat uw kind ziek is dan wil ik u vragen om dit tijdig door te geven aan mij en hem/haar voor die dag af te melden.

– Wanneer kan je het kind niet opvangen

Heeft uw kind een besmettelijke ziekte, erge hoge koorts of voelt het zich ellendig houdt het kind dan nog even thuis. Dit in verband met de andere kinderen die op die dag opgevangen worden.
Dit geldt voor bijv. krentenbaard, diarree, hand-voet-en mondziekte. Met waterpokken zijn de kinderen in principe welkom, tenzij het kind erg aan de blaasjes krabt of zich ziek voelt. Dit alles om de hygiëne en de zorg voor de andere kinderen niet in het gedrang te brengen.

– Medicatie

Gebruikt uw kind medicijnen dan kan ik die in overleg geven. Zet u er a.u.b. wel duidelijk op: naam van uw kind, naam van het medicijn en zorg dat de bijsluiter erbij zit. Ik vraag u om een ‘verklaring medicijngebruik’ in te vullen zodat we eventueel verkeerd gebruik kunnen voorkomen. Sommige medicijnen mag ik niet aan uw kind geven, sommige handelingen mag ik niet voor uw kind doen. Dit is wettelijk geregeld. Voorbeelden zijn sondevoeding en injecteren. Mocht uw kind deze speciale zorg nodig hebben, dan overleg ik met u hoe we dit eventueel kunnen regelen (hulp van buitenaf, instructie door de arts, enz.)